باشگاه هاحفظ محیط زیستسنگنوردیصعودهای ورزشی

نَفَسِ لوتسه برعلم کوه دمیده شد

گزارش کامل صعود باشگاه لوتسه به علم کوه در سال 1403

به رسم وفا به عهد یاران و مطابق با آنچه که در آرمان های باشگاه در بدو تاسیس اندیشیده و هم پیمان شده بودیم امسال نیز برآن شدیم تا اتفاقی جدید در دفتر خاطرات و فعالیت های باشگاهمان ثبت و به یادگار بگذاریم . بر این اساس استفاده از تجربیات بزرگان و اهل فن از یکسو و استعدادیابی و مسیرگشایی برای امیدهای آینده این مرزبوم بر مبنای علم و اندیشه هدف غایی ما برای همنشینی ، همنوردی و لذت بردن از کوهستان است .
به گزارش روابط عمومی باشگاه کوه نوردی و سنگ نوردی لوتسه تبریز؛ برنامه امسال صعود به قله علم کوه از مسیر گرده “آلمان ها” یک ماه زودتر از سال گذشته در میان انبوه برف در منطقه علم چال برگزار شد. وجود برفی سنگین در منطقه علم چال گواه صعودی سخت و پر چالش نوید می داد اما این سختی راه با حضور همنوردی با نام ” نفس ” با 13 سال سن بعنوان کوچکترین همنورد انگیزه صعود را برای همنوردان خود که تعدادی از آن ها هم به همراه نفس اولین بار حضور و صعود این مسیر را تجربه میکردند صد چندان کرد.
” سنگ سماور – گرده آلمان ها “
مدیر باشگاه لوتسه در رابطه با این صعود اظهار کرد: در راستای اجرای صعوده های فنی سالانه باشگاه در منطقه علم کوه روز دوشنبه 25 تیرماه سال جاری به همراه 11 نفر از همنوردان باشگاه که در طی یکسال گذشته با حضور در برنامه های فنی و عمومی باشگاه حضور مستمر داشته و آمادگی لازم جهت حضور در این برنامه را کسب کرده و در تست های نهایی هم مورد تایید تیم فنی باشگاه قرار گرفته بودند به مجتمع کوه نوردی ونداربن در ارتفاع 2250 متر رسیدیم و پس از برگزاری جلسه هماهنگی صعود و بخاطر تامین انرژی لازم با صرف تغذیه مناسب و استراحت کامل آماده اجرا برنامه شدیم .
” سه رکابی – گرده آلمان ها “
سعید بابایی با اشاره به مسیر 11.22 کیلومتری روز اول که در مجموع با 11 ساعت و 37 دقیقه طول انجامید افزود:ساعت 6:30صبح روز سه شنبه 26 تیرماه به همراه اعضای حاضر مسیر پناهگاه ونداربن را ترک و با گذر از زیبایی های طبیعی منطقه نظیر کشتی سنگ و گذر از یال لیزونک و در نهایت پس از حدود 6 ساعت به پناهگاه سرچال در ارتفاع 3700 متر از سطح دریا رسیدیم و به استراحت کوتاهی پرداخته پس از صرف ناهار ساعا 14مجددا آماده حرکت به علم محل نهایی کمپ در علم چال شدیم و در نهایت ساعت 18 به همراه تمام اعضا به منطقه علم چال در ارتفاع 4150 رسیده و در بین برف زیاد منطقه کمپ تیم را دایر کردیم .
بابایی در مورد اجرای برنامه روز صعود گرده که بواسطه وجود برف سنگین منطقه با 20 ساعت و 35 دقیقه به اتمام رسید گفت:ساعت 4 بامداد روز چهارشنبه 27تیر صعود خود را از محل کمپ به سوی گردنه شانه کوه شروع کرده و با توجه به حجم برف مجبور به ثابت گذاری شده و با کمک ابزار نبشی ، کلنگ و اسنو تیوپ خود را به گرده رسانده و پس از گذر اعضا از قسمت های معروف مسسیر نظیر دو رکابی ، سه رکابی و تراورس بزرگ ، قیف یخ و در نهایت تک رکابی ساعت 14 به سنگ سمار رسیدیم و پس از ثبت تصاویر یادگاری در کنار این نماد زیبای سنگی مسیر گرده را با گذر از کتیبه آخر به پایان رسانده و راس ساعت 15:45 با تمام نفرات قله علم کوه را صعود کرده و بخاطر حفظ زمان و دوری از مخاطرات مسیر سیاه سنگ قله را ترک و ساعت 19 به قله سیاه سنگ رسیدیم و با فرود از این قله که با حمایت فنی همراه بود و ایجاد کارگاه در مسیر های پر برف گردنه چالون در نهایت ساعت 24:30 با مجموع ارتفاع صعود شده در مسیر برنامه به طول متر 867 و مجموع کاهش ارتفاع در مسیر برنامه به طول 901 متر به محل کمپ رسیده و برنامه به اتمام رسید .

“نفس بابایی – در 13 سالگی موفق به صعود قله علم کوه از مسیر گرده آلمان ها شد”

گفتنی است صعود 1403 گرده آلمان با سرپرستی سعید بابایی و با همراهی سعید بهجت،یوسف جبارپوران،خسرو حسن زاد،میلاد محمدی،یوسف خداداد،عطاجاوید خیاط،محمد ساری خوانی ، پریسا خوشروی،رویا زینالی و نفس بابایی با شعار صعود ایمن ، مسئولانه و پاک اجرا گردید .
گذر پاک لوتسه از راژیا 5.11 c_d
اعضای تیم فنی دیواره باشگاه موفق به صعود ترد مسیر “راژیا” و “هاری روست “بر روی دیواره علم کوه شدند .
سعید بابایی مدیر فنی باشگاه لوتسه با اشاره صعود مسیر راژیا اظهار کرد:با برنامه ریزی های انجام یافته و در ادامه توسعه اهداف فنی باشگاه ،امسال تصمیم به صعود مسیر راژیا بعنوان دهمین مسیر صعود شده بر روی دیواره علم کوه به طول 450 متر که یکی از فنی ترین مسیرهای گشایش شده بر روی این دیواره است و دارای درجه صعود بالاتری بود در کنار صعود مسیر هاری روست گرفته شد .
بابایی ادامه داد: شنبه 30 تیر در قالب دو تیم با ابزار کامل از جمله چند ست “فرند ، ترایکم “و نیز بعلت وجود برف و یخ زیاد از “بنش برفی ، کلنگ و اسنو تیوپ” شروع به صعود دو مسیر کردیم و من بهمراه همنورد “سعید بهجت ” و با پشتیبانی دخترم “نفس بابایی “وارد مسیر راژیا شدیم و 2 همنورد دیگر ” یوسف جبارپوران ” و ” میلاد محمدی ” وارد مسیر هاری رست شده و پس از تلاش موفقیت آمیز عصر همان روز پس از صعود مسیر ها تعیین شده تیم راژیا از مسیر سیاه سنگ و تیم هاری رست با فرود از همان مسیر به کمپ بازگشتیم .
مدیر باشگاه لوتسه با اشاره به چالش ها و جذابیت های مسیر راژیا افزود :برای صعود مسیر راژیا حتما باید با آمادگی کامل ذهنی و جسمانی وارد شد و در کنار این آمادگی ها باید به تجربه صعودهای قبلی و راهنمایی های افرادی که قبلا این مسیر را صعود کرده اند دقت کافی داشت این فاکتورها از بابت نحوه صعود از جذابیت های آن محسوب میشود و از سویی با توجه به اینکه که مسیر کاملا ریزشی بوده و در صورت اشتباه میتواند مخاطرات زیادی بهمراه داشته باشد بسیار چالش برانگیز است .
وی با اشاره به اینکه این مسیر بواسطه خطر ریزش بسیار بالا و عدم استفاده از میانی مطمئن و بولت یک صعود ترد ( صعود پاک ) محسوب میشود گفت : از نکات جالب توجه این مسیر که با مطالعه نقشه مسیر دیدیم وجود عبارت WC در چند نقطه بود [ البته قبلا در نقشه های اروپایی این عبارت را دیده و مفهوم آن را میدانستم ] ولی که وقتی به آن نقاط رسیدیم با توجه به مشاهده مسیر پیش رو و پی بردن به سختی بسیار بالای صعود به جرات میتوان گفت که هر صعود کننده ایی در آن نقطه اصطلاحا “قالب تهی کردن ” را تجربه کرده بود و تیم ما هم علیرغم صعود این مسیر از این حس مستثنی نبود و مفهموم WC بر روی نقشه پیش از پیش برایمان آشکار شد .
سعید بابایی در رابطه با تجربیات و پیام این صعود گفت : قطعا بعد از صعود مسیر 48 لهستانی ها و راژیا دیدگاه ها نسبت به دیواره نوردی نوین تغییر خواهد کرد .
گفتنی است مسیر راژیا ( نام کهن قزوین ) تابستان سال 93 توسط فرشاد میجوجی و سعید آقاکاشی دو تن از سنگنوردان توانمند قزوینی طی یک تلاش دو روزه و به شیوه آلپی  بر روی دیواره شمالی علم کوه گشایش شده است .