اخبار ویژهباشگاه هاحفظ محیط زیستصعودهای ورزشیناوبریهیمالیانوردی

رئیس هیئت کوه نوردی آذربایجان شرقی:ایمن،مسئولانه و پاک صعود کنیم

رییس هیات کوهنوردی و صعود های ورزشی آذربایجان شرقی با اشاره به شعار سال جدید سازمان جهانی، گفت: بازیابی اکوسیستم کوهستان ها شعار امسال سازمان ملل در بخش حفاظت از کوهستان ها است لذا برای تحقق این امر کوه نوردان می بایست در قالب باشگاه ها صعود ایمن ، مسئولانه و پاک را اجرا کنند .

به گزارش روابط عمومی هیئت کوه نوردی و صعودهای ورزشی آذرباییجان شرقی،میرعلی آقا سیدی در جمع مدیران باشگاه های کوه نوردی تبریز ضمن تبریک روز جهانی کوهستان و تشکر از میزبانی باشگاه آلپ تبریز از میزبانی دورهمی کوهنوردان استان، افزود: از قدیم الایام ورزش کوه نوردی در ایران به روش سنتی در شکل‌های مختلف انفرادی، گروهی و باشگاهی در حال انجام است و هر شخص و یا گروهی مسیر خود را انتخاب و راهی کوهستان می‌شود.

مراسم بزرگداشت روز جهانی کوهستان

رئیس هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی آذربایجان شرقی عنوان کرد: شاید برای بسیاری از مردم این روز ناشناخته‌ای باشد اما این روز برای بسیاری از کوهنوردان و علاقه مندان به رشته کوهنوردی روز خاصی محسوب می‌شود.

آقاسیدی یادآور شد: بیشترین بهره برداری از کوهستان ها معمولاً توسط کوهنوردان انجام می‌شود و در همین زمینه از سال‌های گذشته نظام مندی خاصی در هیأت کوهنوردی آغاز شده و کوهنوردان اکثر در قالب باشگاه‌ها فعالیت می‌کنند که کاملاً نظام مند بوده و برای تأسیس آموزش‌های لازم را کسب می‌کنند.

مراسم بزرگداشت روز جهانی کوهستان

وی اذعان کرد: کوهنوردان پاسداران منابع طبیعی و محیط زیست هستند و حفظ طبیعت و محیط زیست کوهستان از اصلی ترین ویژگی‌های هر کوهنورد است لذا نه تنها هیچگونه تخریبی از این افراد شاهد نخواهیم بود بلکه کوهنوردان خود از مطالبه گران مسائل زیست محیطی هستند و به عنوان بازوی قوی محیط زیست محسوب می‌شوند.

رئیس هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان با گلایه از افرادی که موجب تخریب طبیعت می‌شوند، توضیح داد: بر اساس بند ب، تورهای گردشگری بایستی در سفر به طبیعت از آسیب به محیط زیست جلوگیری کنند که متأسفانه به دلیل عدم مشاهده مربی در برخی از این گروه‌ها شاهد تخریب طبیعت هستیم و توجهی به حفاظت از محیط زیست صورت نمی‌گیردگیرد و لذا حضور تعداد زیادی از گردشگران و عدم نظارت به این موضوع باعث از بین رفتن محیط زیست می‌شود که امیدواریم آموزش‌های همگانی برای تمامی گردشگران صورت گیرد.

رئیس هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان در خصوص اهداف قهرمانی هیئت کوه نوردی استان اظهار کرد:با توجه به تنوع بالای رشته های زیر مجموعه کوه نوردی که شامل اکسپدیشن ، سنگنوردی ، غار نوردی ، دره نوردی ، حتی اسکی کوهستان برنامه ریزی ها در جهت توسعه زیر ساخت ها انجام شده و در حال حاضر در شاخه‌ صعودهای اکسپدیشن تیم امید هیمالیا نوردی استان آخرین اردوی آمادگی خود را برگزار و نفرات منتخب به اردوی کشوری معرفی شدند که امیدواریم شاهد موفقیت این تیم در ادامه مسیر باشیم. این استان قهرمان ملی به نام عظیم قیچی ساز را دارد که رکورد این ورزشکار در بخش اکس پدیشن بسیار ماندگار است.

مراسم بزرگداشت روز جهانی کوهستان

آقا سیدی با اشاره به خطرات کوهستان در فصل‌های سرما و کم توجهی برخی افراد به این مسئله بیان داشت: کوهنوردان بایستی برای حفظ سلامتی خود در قالب باشگاه به قله‌ها صعود کند چرا که متأسفانه در سال‌های گذشته شاهد گم شدن کوهنوردان و گرفتار شدن آنها در بهمن و خطرات کوهستان بودیم و سالانه چندین نفر هم جان خود را در کوهستان ها از دست می‌دهند لذا امیدوارم در فصل زمستان مردم به توصیه‌های ضروری توجه کنند و نباید در این زمینه سهل انگاری کنند.

وی در خصوص آخرین آمار هیأت بیان داشت: در حال حاضر در پرتال فدراسیون کوهنوردی ۶۳ باشگاه در استان آذربایجان شرقی مجوز فعالیت دارد و بیش از ۱۵۰۰ کوهنورد مشغول به این ورزش هستند و همچنین حدود ۱۷ قله به ثبت رسیده در سطح استان برای صعود وجود دارد.

رئیس هیئت کوه نوردی استان با اشاره به جلسه کمیسیون ورزش شورای شهر تبریز گفت:طرح هایی برای اجرا در این جلسه مطرح کردیم که در سطح کشوری و حتی بین المللی بودند و مورد استقبال ویژه رئیس کمسیون و اعضای حاضر بود که مورد تصویب قرار گرفتند و مقرر شد در بودجه سال آتی شورا گنجانده شوند.با اجرای این طرح ها و احداث زیرساخت های فنی و مناسب قطعا شاهد پرورش بیشتر ورزشکاران در عرصه های قهرمانی خواهیم بود .

مراسم بزرگداشت روز جهانی کوهستان

در پایان این مراسم به مناسبت روز جهانی کوهستان و در راستای تاکید بر اهمیت پاسداشت تنوع زیستی و گونه های گیاهی طبیعی به حاضران در جلسه گلدان گل توسط رئیس هیئت استان و نائب رئیس شهرستان تبریز اهدا شد.

مراسم بزرگداشت روز جهانی کوهستان
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا